Efektywna obróbka metalu – System do zarządzania produkcją

System do zarządzania produkcją bardzo dobrze sprawdza się w zakładach zajmujących się obróbką plastyczną, chemiczną jak i mechaniczną elementów metalowych. W Polsce bardzo dużo przedsiębiorstw trudni się taką działalnością, wykorzystując nowoczesny park maszynowy próbują sprostać coraz większym wymaganiom stawianym przez klientów. Produkty tych zakładów przemierzają niejednokrotnie wiele krajów, dopóki trafią jako półprodukt na swoje docelowe miejsce. Wiele otaczających nas na co dzień przedmiotów wykonano z metalu (stal, aluminium) lub mają w sobie coś z takiego materiału. Warto zastanowić się jakie wyzwania rodzą się podczas ich produkcji.

Laser CNC
Fot. 1 – Wycinanie elementów z blachy

Charakterystyka zakładu produkcyjnego i jego wyzwania

W poniższym tekście opisano wyposażenie zakładu produkcyjnego zajmującego się stolarką aluminium oraz obróbką stali w system do zarządzania produkcją. Zakres usług opisywanego zakładu obejmował: cięcie, gięcie, wycinanie laserowe, lakierowanie proszkowe. Organizacyjnie, firmę podzielono na 3 działy różniące się pomiędzy sobą zakresem realizowanych usług. Podziału dokonano na sekcję obróbki metalu, dział stolarki aluminium oraz lakiernię. Załoga firmy to około 80 pracowników w tym 60 produkcyjnych, obsadzenie na poszczególnych działach jest mniej więcej porównywalne.

wiercenie metalu
Fot. 2 – Obróbka skrawaniem

Klientami przedsiębiorstwa są odbiorcy indywidualni oraz firmy zlecające określone usługi na zasadzie podwykonawstwa lub produkcji kontraktowej. Takie podejście do prowadzenia działalności skutkuje bardzo dużą liczbą zamówień, często niewielkich. Średnio w miesiącu realizowanych jest od 600-800 zleceń produkcyjnych na wszystkich 3 działach. Przy czym nie stworzono jednego punktu składania zamówień i na każdym z działów przyjmowano je we własnym zakresie w obrębie swoich kompetencji. Często zamówienia obejmowały usługi z wszystkich działów w firmie, co dodatkowo komplikowało sprawę.

Obsługa zamówień – integracja z systemami księgowymi

Konstrukcje spawane
Fot. 3 – Gotowe elementy konstrukcji stalowych

Bardzo istotnym aspektem projektu była całościowa integracja z już stosowanym oprogramowaniem. Istniejący system ERP ograniczał się do przyjęcia zamówienia i „pilnowania” jego sfery finansowej. Nie było jednak możliwości na uzyskanie informacji dotyczących postępu realizacji zamówienia każdego z działów. Z pomocą przyszedł system do zarządzania produkcją (MES), który dzięki dwukierunkowej komunikacji z ERP umożliwił pozyskanie informacji z procesu produkcji w czasie rzeczywistym. Od tego czasu nowe zamówienia po zatwierdzeniu przez dział handlowy automatycznie pojawiają się w systemie produkcyjnym. Pracownicy działu handlowego mają natomiast wgląd w postęp realizacji zamówienia. Posiadanie takich danych pozwala na dokładne informowanie klienta odnośnie terminu wykonania produktu. Poprawiając zarządzanie procesem produkcji, poprawiono jakość obsługi klienta, czego wcale nie oczekiwano od systemu. Właściwie przeprowadzona integracja na etapie wdrożenia, jak widać usprawniła nie tylko etap produkcji.

Komunikacja wewnątrz zakładu

Wykorzystanie w zakładzie maszyn do obróbki metalu, niósł ze sobą przeszkody komunikacyjne. Hałas pracujących urządzeń utrudniał wymianę informacji pomiędzy pracownikami w tradycyjny sposób (rozmowa telefoniczna). Instalacja paneli operatorskich przy maszynach dała wgląd w to co ma być wyprodukowane bez obaw o niezrozumienie przekazywanych zadań. Nie wszystkie prace w zakładzie realizowano przy użyciu maszyn. Czynności wykonywane ręcznie też w prosty sposób mogą być delegowane. Instalacja punktów meldunkowych dla grupy pracowników pozwoliła usprawnić i usystematyzować również tą część produkcji. Każdy z pracowników pobiera prace do wykonania i realizuje ją na ręcznym stanowisku pracy. Przyzwyczajenie się pracowników do nowego narzędzia w krótkim czasie pozwoliło zapomnieć o starych metodach, przez co pracownicy nie chcą już wracać do poprzednio stosowanych praktyk.

pracownik produkcyjny
Fot. 4 – Komunikacja między pracownikami

 

Obsługa klienta

Jakość obsługi
Fot. 5 – Zadowolenie klientów

Dostęp do informacji o postępie realizacji zamówienia to lepsza jakość obsługi klienta. Warto wspomnieć również o korzyści jakie to ze sobą niesie. Automatyczny model komunikacji między działem handlowym, a produkcyjnym nie musi kończyć się tylko w obszarze samego zakładu. Funkcjonalność, z której nie skorzystano, lecz może być z powodzeniem  stosowana to automatyczne informowanie klienta o realizacji zamówienia poprzez wiadomość email czy SMS. Ograniczony zostaje tym samym nakład pracy potrzebny do obsługi zamówienia. Przyjmując, że na poinformowanie klienta o wykonaniu produktu potrzeba średnio 2 minuty (rozmowa telefoniczna lub napisanie wiadomości email) to oszczędność czasu wynosi do 320 godzin w ciągu roku!

Funkcjonowanie całej firmy

System do zarządzania produkcją stał się podstawa do usprawnienia pracy oraz uporządkowanie jej w jednym miejscu. Poprawa warstwy komunikacyjnej uporządkowała i przyspieszyła sposób przydzielania zadań, a poprawiona jakości obsługi wzmocniła pozytywny wizerunek całej firmy. Zmniejszono obieg dokumentacji papierowej, co z kolei ograniczyło czas „chodzenia” po dokument do biura poszczególnych kierowników. Głowy kadry zarządzającej zostały odciążone z planowania i teraz mogą spokojnie skupić się na pozostałych obowiązkach swej pracy. Opisany zakład otrzymał w ten sposób więcej niż sam oczekiwał, gdyż pierwotnie chciano „tylko” poprawić planowanie produkcji i przydzielanie zleceń. Narzędzie to stało się osią, wokół której toczy się działalność całej firmy i z powodzeniem przekonało do siebie najbardziej sceptycznych pracowników.

System do zarządzania produkcją
Fot. 6 – Efekt naczyń połączonych

 

 

Zainteresował Cię temat i chcesz wiedzieć więcej?

Skontaktuj się z naszymi specjalistami i zadawaj pytania

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą firmy Salwis:

 

 

 

Efektywna obróbka metalu – System do zarządzania produkcją

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *