System zarządzania jachtem – komfort gości Windrose of Amsterdam

Komfort i zadowolenie gości luksusowego jachtu jest zawsze priorytetem dla właściciela. Jak zatem zapewnić wszystkie niezbędne wygody i co do tego ma elektryk automatyk? Odpowiedź znaleźć można w naszej realizacji system zarządzania jachtem Windrose of Amsterdam.

 

Windrose of Amsterdam
Fot. 1. – Sailing Yacht Windrose of Amsterdam

Cel projektu

Celem naszego projektu było:

  • zwiększenie komfortu gości,
  • modernizacja układu zasilania,
  • rozbudowa systemu zarządzania jachtem.

S/Y Windrose of Amsterdam

Windrose of Amsterdam jest 46 metrowym jachtem żaglowym najwyższej klasy, wyprodukowanym przez Holenderską firmę Holland Jachtbouw.

Saloon on Windrose of Amsterdam
Fot. 2. – Salon jachtu Windrose of Amsterdam

 

Kilka lat temu nowy właściciel rozpoczął kompletną renowację sprzętową obiektu, wymieniając większość urządzeń na pokładzie. Brak nadzoru nad wykonawcami spowodował, iż  powstałe instalacje posiadały wiele na pierwszy rzut oka niewidocznych błędów lub nieścisłości. Największym problemem okazał się system zasilania.

 

Problemy na pokładzie:

Głównymi problemami na pokładzie były:

  • braki energii elektrycznej – niemożliwa synchronizacja generatorów prądotwórczych,
  • nieoptymalny system podtrzymania bateryjnego,
  • braki lub błędne odczytywane dane z urządzeń peryferyjnych.

Analiza

Na pokładzie znajdują się na 2 generatory prądotwórcze o mocy 40kW oraz 25kW napędzane silnikami diesla. Dodatkowo w układ wpięty jest system podtrzymania bateryjnego o mocy 3x8kW. Generatory nie posiadają funkcji bezpośredniej synchronizacji, dlatego instalacja elektryczna została podzielona na 3 odrębne linie, możliwe do zasilania z różnych źródeł. We współpracy z firmą PhoenixConnect zaprojektowaliśmy system synchronizacji generatorów umożliwiający połączenie wszystkich źródeł zasilania w 1 sieć wraz z możliwością rozbudowy układu o silnik elektryczny napędzający śrubę (w perspektywie zmiany prawa dotyczącego wpływania jachtów do portów przy użyciu silników spalinowych). Do każdego urządzenia został dobrany odpowiedni filtr LC/LCL w celu zabezpieczenia generatorów oraz linii zasilania przed zakłóceniami oraz transformatory dla zapewnienia izolacji galwanicznej.

System zarządzania siecią elektryczną
Fot. 3. – System synchronizacji źródeł energii

Korzyści systemu synchronizacji:

  • automatyczne dołączanie generatorów w razie wyższego zapotrzebowania na energię,
  • integracja całej sieci z systemem podtrzymania bateryjnego,
  • ochrona generatorów przed przeciążeniem, nagłymi wzrostami poboru mocy,
  • możliwość cichej pracy w nocy, przy zasilaniu na bateriach.

Realizacja projektu:

Projekt podzielono na kilka etapów rozproszonych po różnych zakątkach świata, ze względu na konieczność dostosowania realizacji  do harmonogramu podróży jachtu:

  • etap 1 – Tahiti – modernizacja linii zasilania i montaż,
  • etap 2 – Fidżi – konfiguracja i testy,
  • etap 3 – Singapur – usuwanie błędów, rozbudowa systemu zarządzania jachtem.
Fot 4. Globus korkowy

Etap 1 – Tahiti

Wyzwania:

  • 3 odrębne linie zasilające urządzenia,
  • bardzo ograniczona ilość miejsca w rozdzielnicach oraz maszynowni,
  • brak zaplecza technicznego na wyspie Tahiti.

1 Etap odbywał się na samym środku oceanu Spokojnego – na wyspie Tahiti. Brak rozwiniętej infrastruktury technicznej powodował konieczność zamówienia wszystkich podzespołów wcześniej wraz z wysyłką na miejsce. Etap polegał na modernizacji istniejącego systemu zasilania. Dotychczasowo był on podzielony na 3 odrębne linie zasilające różne urządzenia. Podczas pracy pojedynczego generatora możliwe było zwarcie ich ze sobą, natomiast jednoczesna praca 2 generatorów była możliwa poprzez rozdzielenie sekcji. Powodowało to niedogodności głównie ze względu na konieczność odcięcia zasilania na 1 linii w celu jej zasilenia przez osobny generator lub nadmierne zużycie paliwa, gdy do pracy zaprzęgnięte były 2 generatory bez takiej konieczności. Dodatkowo uniemożliwiało to w pełni efektywne wykorzystanie systemu podtrzymania bateryjnego, ponieważ był on podłączony tylko do 1 z linii.

Fot. 5. Maszynownia na jachcie

Etap zakończono na kilka godzin przed wylotem powrotnym, zamontowawszy ostatni z inwerterów na przygotowanej przez lokalnego fachowca, specjalnej konstrukcji wzmacniającej ścianę.

Etap 2 – Fidżi

Wyzwania:

  • konfiguracja urządzeń synchronizacji,
  • stworzenie systemu automatycznego załączania generatorów w zależności od zapotrzebowania na energię,
  • integracja w system zarządzania jachtem.

Realizując 2 etap skupiliśmy się na doborze parametrów regulatorów oraz stworzeniu systemu zarządzania instalacją zasilania. Było to możliwe dzięki integracji generatorów z układem podtrzymania bateryjnego, który ładuje akumulatory, gdy pobór mocy jest niski. W czasie wzrostu zapotrzebowania oddaje ją do sieci, wspomagając tym samym generator. Długotrwała praca z asystą, powoduje uruchomienie i wpięcie do sieci drugiego generatora, dzieląc moc w ustawionych proporcjach. W zależności od zapotrzebowania do samodzielnej pracy może być zaprzęgnięty mniejszy lub większy generator, wyrównując dysproporcję w roboczogodzinach, a co za tym idzie zużyciu materiałów. Dodatkowo wprowadzoną funkcją jest również automatyczny tryb nocny, wyłączający generatory i niektóre urządzenia (aby zmniejszyć zużycie energii) o określonej godzinie oraz załączający je o poranku lub, gdy poziom naładowania baterii spadnie poniżej zadanego poziomu. Całość została zaprogramowana w system zarządzania jachtem, obsługiwany przez w układ 3 sterowników PLC Wago oraz 3 paneli HMI firmy JMobile. Komunikacja między nimi następuje po protokole Network Variable.

Etap 3 – Singapur

Wyzwania:

  • bałagan w dotychczasowym okablowaniu,
  • niekompletne lub nieadekwatne schematy instalacji elektrycznej.

Działania:

Podczas etapu 3 skupiliśmy się na tym aby, rozbudować system zarządzania łodzią. W skład prac wchodziły m.in. integracja z systemem klimatyzacji, dzięki której umożliwione zostało sterowanie parametrami pracy, odczytywanie aktualnego stanu oraz alarmów chłodziarek. Dodatkową funkcją zostało również automatyczne przejście w tryb energooszczędny przy zasilaniu jachtu z samych baterii oraz przy przeciążeniach sieci. Kolejnym zadaniem była analiza oraz naprawa odczytów z śruby napędowej. Podczas napraw konieczna była wymiana modułu pomiarowego prędkości obrotowej i konfiguracja odczytów kąta nachylenia łopatek. Poza tym zamontowane zostały przepływomierze do pomiarów zużycia wody. Panele operatorskie zostały przeprogramowane tak, aby archiwizować dane z urządzeń w pamięci wewnętrznej.

Podsumowanie

Dzięki naszym modernizacjom energia elektryczna jest dostarczana z odpowiednim zapasem przez co, pasażerowie nigdy nie odczuwają jej braku. Dodatkowo generatory zostały zabezpieczone przed nadmiernym przeciążaniem. Nocą jacht jest zasilany przez bezszelestny system zasilania bateryjnego, dzięki czemu goście mogą spać w ciszy i spokoju. System zarządzania jachtem usprawnił jego obsługę, a fakt, iż generatory załączają się automatycznie zwalnia głównego inżyniera z konieczności monitorowania konsumpcji energii. Cały zainstalowany osprzęt został w pełni dostosowany pod luksusowy czarter jachtów.

 

Zainteresował Cię temat i chcesz wiedzieć więcej?

Skontaktuj się z naszymi specjalistami i zadawaj pytania

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą firmy Salwis:

Bibliografia:
  • Fot. 2. https://www.charterworld.com/index.html?sub=yacht-charter&charter=sywindrose-6192#lg=1&slide=13
  • Fot. 4. https://korkowy.pl/kolorowy-globus-korkowy-25x25x27cm-najlepsze-pomysly-na-prezenty.html
System zarządzania jachtem – komfort gości Windrose of Amsterdam

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *